1993 | 18 februari – 21 mei 2018
Met ‘1993’ blikt Kranenburgh terug  op zijn allereerste tentoonstelling in (toen nog) villa Kranenburgh. 

Do it like Droog - 25 jaar Droog Design | 18 februari – 21 mei 2018
Al 25 jaar signaleert en agendeert Droog belangrijke  maatschappelijke ontwikkelingen. Ter markering van het jubileumjaar brengt Droog iconische en minder bekende ontwerpen uit haar collectie bij elkaar in Kranenburgh. 

Jaap Mooy. Noord-West  Zuid-Oost | 18 februari – 21 mei 2018
Kranenburgh eert de geengageerde autodidact Jaap Mooy (1915 - 1987) met een tentoonstelling. Samengesteld door Cees de Boer en vormgegeven door Jan van Toorn, met werk uit de collectie Kranenburgh en bruiklenen van collectioneurs  Jac en Miny Defauwes.

Jeanne Oosting Prijs 2017 | 18 februari – 21 mei 2018
Charlotte Schleiffert (schilderen) en Arjan van Helmond (aquarel) wonnen in 2017 de Jeanne Oosting Prijs. Beide kunstenaars tonen een selectie uit hun werk in Kranenburgh.

Het geheim van Gestel | 3 juni – 16 september 2018
Jarenlang was een van de topwerken van schilder Leo Gestel slechts voor een enkeling te zien in een directiekamer, maar vanaf deze zomer mag iedereen genieten van ‘Portret van een vrouw’ uit 1913. Het schilderij is een genereuze, meerjarige bruikleen uit de bedrijfscollectie van NN Group, een internationale verzekeraar en vermogensbeheerder. Gastcurator Caroline Roodenburgh onderzocht welke plek het werk inneemt binnen het oeuvre van de grootmeester van de Bergense School. Ze neemt je mee in een tentoonstelling rondom de ongebreidelde experimenteerlust in kleur, vorm en thema van deze gedreven modernist.

Ans Wortel. Bohemienne in Bergen | 3 juni – 18 november 2018
De kunst van Ans Wortel (1929-1996) werd in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw bejubeld door critici en ze groeide uit tot een bekende Nederlander in radio- en tv-programma's. Twintig jaar lang woonde Wortel in villa Kranenburgh en hield ze de naam van het kunstenaarsdorp levend, tot ze moest vertrekken omdat het museum er kwam. Deze zomer maakt Kranenburgh het goed en wordt een deel van het museum weer haar atelier. Met haar vrijgevochten kunstenaarsgeest was ze wars van regels en trok ze zich nergens iets van aan; Ans Wortel was een levenskunstenaar pur sang.

Bloot / Exposed |  30 september 2018 – 7 januari 2019
‘Bloot zijn is jezelf zijn, naakt is zo gezien worden door anderen’, aldus kunstcriticus John Berger (Ways of Seeing). Gastcurator Thomas Widdershoven bevraagt in de tentoonstelling Bloot onze relatie tot het naakte lichaam dat, blootgesteld aan de grilligheid van tijd, smaak en zeden, nu eens wordt ervaren als ideaal en bevrijdend, en dan weer als uitdagend en aanstootgevend. Bloot wordt een grote tentoonstelling over een groot thema dat tegelijkertijd minimalisme in zich draagt. Widderhoven laat je kijken naar Bergense School-naakten in het bos, streakers in de 70ties, naakt in reclame, tienerselfies en #MeToo anno nu. Widdershoven is ontwerper bij Thonik, de studio die huisstijl en logo van Kranenburgh vorm gaf. Hij was creatief directeur van de Design Academy Eindhoven en als curator betrokken bij een viertal tentoonstellingen in het Van Abbemuseum in Eindhoven.

Een eeuw Park Meerwijk | 30 september 2018 – 7 januari 2019
Kranenburgh staat stil bij een ander Bergens jubileum: 100 jaar geleden verrees het villawijkje Park Meerwijk. Beroemde architecten van de Amsterdamse School als Jan Frederik Staal en Piet Kramer ontwierpen er villa’s vanuit de gedachte dat omgeving, architectuur, interieur en design onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. In hun expressiviteit en decoratieve rijkdom waren deze  ‘Gesamtkunstwerke’  zo overweldigend, dat aanvankelijk alleen kunstenaars er wilden wonen.