Laatste kans: tentoonstelling Lucht te zien tot en met 29 november | Last chance: exhibition 'Air' on view until 29 November |
Letzte Chance: Ausstellung 'Air' noch bis 29. November zu sehen

Melding sluiten

Irene Kopelman - A tiny world and countless compositions in it

Solotentoonstelling Irene Kopelman in Museum Kranenburgh - Aandacht voor de schoonheid en betekenis van microscopisch klein leven in zee

subtiele tekeningen 

Wat is het effect van veranderingen in licht en temperatuur op de planktonpopulatie in zee? En wat vertellen de vormen en patronen van plankton ons precies? De Argentijnse kunstenaar Irene Kopelman (Córdoba, AR, 1974) is gefascineerd door deze microscopisch kleine organismen in zee die aan de basis staan van de complete voedselketen in zee. Met sensitieve hand legt Kopelman vast wat ze door de microscoop ziet: plankton in talloze variaties, continu in beweging. De combinatie van wetenschappelijk onderzoek en kunst resulteert in verrassend subtiele tekeningen die tegelijkertijd de omstandigheden van deze tijd – klimaatverandering, verstoring van ecosystemen – zichtbaar maken. In haar solotentoonstelling Irene Kopelman - A tiny world and countless compositions in it in Museum Kranenburgh presenteert de kunstenaar een serie tekeningen en glassculpturen die ze maakte tijdens haar onderzoek bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) op Texel.

NIOZ

Irene Kopelman kwam tijdens haar residency in het Pompgemaal in Den Helder (2016) via onderzoeker Marcel Wernand voor het eerst in contact met het NIOZ. Deze residency leidde onder meer tot de tentoonstelling Indexing Water in de Kunsthalle Lissabon (2018), waar Kopelmans huidige project een vervolg op is. Vanaf april 2019 verbleef ze maandelijks in het NIOZ waar ze de groei en beweging van plankton en de impact van het veranderende klimaat hierop onderzocht.

 

Plankton en abstracte schilderkunst

Kopelman legt haar waarnemingen vast in tekeningen die tezamen de cyclus van een jaar verbeelden. De factor tijd speelt hierbij een belangrijke rol, omdat het plankton niet lang overleeft en de soorten per dag verschillen. Ook blijven de organismen onder de microscoop voortdurend bewegen. Kopelman ziet deze factoren niet als een beperking, maar juist als inspirerende componenten bij het maken van haar kunst. Kennis van en liefde voor de geschiedenis van de schilderkunst spreekt uit al haar getekende werk. Zo roepen haar plankton-tekeningen associaties op met de abstracte schilderkunst uit het begin van de twintigste eeuw.

Irene Kopelman

Irene Kopelman woont en werkt in Amsterdam. De afgelopen twintig jaar reisde ze onder andere naar de vulkanische eilanden van Hawaï en naar het Peruviaanse regenwoud om landschappen en ecosystemen te bestuderen. Het resultaat van haar onderzoekende houding en bezoeken aan wetenschappelijke laboratoria is een uiteenlopend oeuvre schilderijen, tekeningen, sculpturen, installaties en publicaties. Vanaf februari 2020 werkt ze gedurende de periode van een jaar aan een project bij de Université Côte d’Azur in Nice.