Kunstenaar Harmen Brethouwer (NL, 1960) maakt voor zijn werk gebruik van slechts twee basisvormen: het vierkante wandpaneel en de ruimtelijke kegelvorm. Terwijl beide basisvormen constant blijven, voert Brethouwer de individuele werken heel verschillend uit, zonder enige beperking in stijl, techniek of materiaal. Daarbij hebben historische en ambachtelijke kunstvormen zijn bijzondere belangstelling. Wat hem drijft is niet nostalgie, maar de wens om samen met anderen - specialisten, ambachtslieden - werken te maken die nieuwe inzichten opleveren en de kunst verrijken met nieuwe mogelijkheden. Zijn rol in het maakproces ziet hij als die van een impresario: hij overziet de productie van zijn werk, zonder in het middelpunt te staan. Met werken uit eigen bezit en uit collecties van musea en particulieren vraagt de kunstenaar In Traditie als werkplaats aandacht voor zijn definitie van traditie: niet als een toestand van stagnatie, maar juist van ontwikkeling. Er staan hier twee tradities centraal: de Japanse lakkunst en het ambacht van klokkengieten.

Harmen Brethouwer

Harmen Brethouwer studeerde aan de academies voor beeldende kunsten in Kampen en Arnhem. Sinds de jaren 1990 exposeert hij in musea en galeries in binnen- en buitenland, waaronder (solo) in Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam en Centraal Museum, Utrecht. Zijn werk maakt deel uit van de collecties van Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Centraal Museum, Utrecht, Museum Voorlinden, Wassenaar, Museum Arnhem, Museum Beelden aan Zee, Den Haag en Bonnefantenmuseum, Maastricht en van bedrijven en particulieren.