Pop-up tentoonstelling van de BSG

Elk jaar tijdens de Kunst10Daagse in Bergen werkt de BSG samen met Museum Kranenburgh om een pop-up tentoonstelling te maken van werk van leerlingen van de BSG. Helaas ging dit jaar de Kunst10Daagse niet door, en dreigde dus ook de pop-up tentoonstelling niet door te gaan. Museum Kranenburgh vond toch een plek in het museum om de kunstwerken te tonen. Het ziet er prachtig uit!

Do Not Touch

Het is me wat, dat afstand houden. In musea deden we het ongemerkt altijd al. We bleven keurig achter de lijntjes staan en bogen ons enkel voor de fijnste details over de aangegeven grens. Direct contact tussen die enkele kostbare kunstwerken en die talloze vuile handen was absoluut niet denkbaar. En nu blijken wij zelf de kunstwerken te zijn geworden!  Verboden aan te raken. Het is maar goed dat er bordjes hangen.
- Robin, leerling 6vwo

De eerste periode van schooljaar 2020/2021 jaar hebben de leerlingen van de Berger Scholengemeenschap voor de beeldende vakken (tekenen, textiel en handvaardigheid) van havo 4 t/m atheneum 6 hard gewerkt met het concept 'social distance'. Zij vertellen in een eigen werkstuk wat de lockdown voor hen betekent. Hoe houd je afstand? Hoe vertaal je de emoties die deze periode oproepen in een kunstwerk?

Ter voorbereiding hebben de leerlingen de tentoonstelling Lucht in Museum Kranenburgh bezocht om vanuit de praktijk meer te leren over conceptueel werken en hoe je je eigen 'verhaal' vertaalt in een podcast. Vervolgens hebben zij op school circa twee maanden de tijd gehad om aan de creatieve uitvoering van hun eigen kunstwerk over Social Distance te werken. In het museum is een selectie van de kunstwerken te zien en is een aantal podcasts van leerlingen te beluisteren.

In deze virtuele tour nemen de leerlingen je mee in de eigen ervaring met de sociale afstand die zij noodgedwongen moeten naleven.

3D tour door de tentoonstelling

Helaas is het museum een deel van de tentoonstellingsperiode gesloten. Met onderstaande 3D tour kun je toch de werken bekijken.

 

Of luister naar de podcast van twee leerlingen over hun werk: