In 2019 vlammen beroemde Vlaamse expressionisten als Constant Permeke en Gustave De Smet tegelijkertijd met het verfijnde werk van Charlotte Caspers (1979) en de grote zwartwit foto’s van kunstenaar Awoiska van der Molen (1972). Gedurende Kranenburghs kleurrijke zomer is het werk van de vermaarde Edgar Fernhout (1912 - 1974) tegelijkertijd te zien met het actuele werk van schilder Esther Tielemans (1976). 2019 wordt besloten met een solotentoonstelling van kunstenaar Aat Veldhoen (1934 - 2018), wiens soms gewaagde realisme geregeld voor opschudding zorgde.

STUDIO CHARLOTTE - in het atelier met Charlotte Caspers | oudbouw | 19 januari – 30 juni 2019 

In STUDIO CHARLOTTE neemt kunstenaar Charlotte Caspers (1979) je mee langs haar verfijnde kunst, maar ook in haar wereld van kijken, onderzoeken en uitproberen. Uit al haar werk spreekt de fascinatie voor het landschap, de natuur en natuurlijke materialen. De meeste mensen kennen Charlotte Caspers als expert in het tv-programma 'Het Geheim van de Meester' met Jasper Krabbé. Ze schildert hierin meesterwerken minutieus na, maar de kunst die ze zelf maakt laat ze zelden zien. Kranenburghs oudbouw ademt de sfeer van haar intieme atelier.

Vlaamse Expressionisten | nieuwbouw | 17 februari – 10 juni 2019

In deze tentoonstelling worden meer dan zestig werken uit internationale collecties bijeengebracht rondom topstukken van de drie voormannen van het Vlaams expressionisme, Gustave De Smet, Constant Permeke en Frits Van den Berghe. Vanaf de Jaren 1920 ontwikkelen zij een eigen vorm van het expressionisme dat wordt gekenmerkt door een krachtig en aards realisme: boeren, vissers en cafébezoekers, onverbloemd en met grof penseel getoonzet in ‘Vlaamse bruinen’. Dit Vlaamse expressionisme verwerft in korte tijd een eigen plek te midden van alle vernieuwende kunststromingen die de vroeg-20e eeuw zo’n belangrijk moment in de kunstgeschiedenis maken.

Awoiska van der Molen – TEMPUS | Rabozaal nieuwbouw | 17 februari – 10 juni 2019

De afgezonderde wereld waarin Awoiska van der Molen (1972) fotografeert lijkt zich in een andere tijdsdimensie te bevinden. Haar zwart-wit foto’s van bergen, bossen en wateren zijn geabstraheerde weergaves van de landschappen die ze opzoekt en ondergaat in afgelegen gebieden. Ze pelt deze mentaal af, laag voor laag, en gaat intuïtief op zoek naar de essentie van de plek en het moment. De ervaringen die ze opdoet tijdens deze persoonlijke zoektochten vinden hun vertaling in haar analoog gemaakte beelden.

Collectie Kranenburgh: De Bergense School | oudbouw | 23 juni - 10 november 2019

Deze zomer presenteert Kranenburgh opnieuw een aantrekkelijke bloemlezing uit zijn collectie werken van de beroemde Bergense School, waarin grote namen als Leo Gestel, Charley Toorop en Dirk Filarski niet ontbreken. Ook 'Bergens' werk van later datum van o.a. Jaap Min, Jaap Weyand en Edgar Fernhout én een aantal bijzondere nieuwe verwervingen maken deel uit van de tentoonstelling. Onder de verwervingen bevindt zich o.a. een kleurrijk stilleven van Dirk Filarski en een groot, zonnig tafereel van Cees Maks.

Licht in kleur - Edgar Fernhout | nieuwbouw | 23 juni – 10 november 2019

Kunstcriticus en voormalig directeur van Stedelijk Museum Amsterdam Rudi Fuchs stelt een overzicht samen van het werk van Edgar Fernhout (1912 -1974), met bijzondere aandacht voor de jaren waarin deze door zijn vernieuwingsdrang in de voorhoede van de Nederlandse schilderkunst opereert. Wanneer hij halverwege de Jaren 1950 terugkeert naar Bergen stapt Fernhout over op een meer abstracte verbeelding van de natuur, gekenmerkt door vergaande vereenvoudiging en accentuering in kleur en ritme van afzonderlijke elementen. De tentoonstelling gaat vooraf aan ‘De Toorop Dynastie’, de tentoonstelling over Jan Toorop, Charley Toorop en Edgar Fernhout in Stedelijk Museum Alkmaar.

ESTHER TIELEMANS - Based on a True Story | Rabozaal nieuwbouw | 23 juni – 10 november 2019

Kunstenaar Esther Tielemans (1976) maakt al weer even furore met haar bijzondere schilderij-objecten. Haar werk is met de jaren steeds abstracter geworden en gaat nadrukkelijk over het oppervlak en de schilderkunst zelf. De kleuren, vormen, glans en spiegelingen van haar panelen werken aanstekelijk. “Ik onderzoek de fundamenten van het schilderen; de suggestie van een realiteit, van een derde dimensie binnen een plat kader.”

Aat Veldhoen, samenstelling Koos Breukel | nieuwbouw | 24 november  2019 – 14 april 2020

Aat Veldhoen (1934-2018) leefde voor én omringd door zijn eigen kunst. Aanvankelijk maakte hij naam als etser, een techniek die hij zichzelf had aangeleerd. Bekendheid verwierf hij in de jaren zestig met zijn rotaprenten - een gemechaniseerde vorm van grafiek, maar hij maakt ook talloze tekeningen en schilderijen. ‘Ik wil alles en iedereen tekenen’, was het motto van de kunstenaar, en dit uitte zich vaak in vrouwelijk naakt. Zijn soms gewaagde realisme zorgde ook geregeld voor opschudding. Veldhoens werk is opgenomen in de collecties van diverse musea waaronder het Rembrandthuis, het Amsterdam Museum en het Rijksmuseum.